Concerten
 
Knipscheer-orgel
Musici
 
 

Duo Arno Bornkamp en Ivo Janssen

Ivo Janssen en Arno Bornkamp

De Nederlandse saxofonist Arno Bornkamp (Amsterdam, 1959) is het voorbeeld van de moderne virtuoos, die zich even goed thuis voelt in het traditionele als in het hedendaagse repertoire. Hij laat zich omschrijven als een lyricus met veel gevoel voor performance. Sinds zijn solodebuut in 1982 te Rome met het Concertino da Camera van Jaques Ibert is hij een veelgevraagd solist in traditionele concerten van Alexander Glasunow, Frank Martin, Darius Milhaud, Heitor Villa-Lobos, Claude Debussy en Florent Schmitt. Daarnaast wordt hij regelmatig gevraagd als solist in nieuwe werken van o.a. Christian Jost, Luca Francesconi, Luciano Berio en Harrison Birtwistle.

De Nederlandse componisten Geert van Keulen, Simon Burgers, Peter van Onna en Jacob ter Veldhuis droegen hun saxofoonconcerten op aan Arno Bornkamp.

Na zijn met de hoogst mogelijke waardering afgesloten studie bij Ed Bogaard aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam (1986) studeerde hij bij de vermaarde Daniël Deffayet in Parijs. Van de vele prijzen die hij behaalde, zijn de Zilveren Vriendenkrans van het Concertgebouw en de Nederlandse Muziekprijs het meest vermeldenswaard.

De laatstgenoemde prijs stelde Arno Bornkamp in staat zich te verdiepen in het hedendaagse saxofoonrepertoire. Zo studeerde hij in Bordeaux bij Jean-Marie Londeix en in Osaka bij Ryo Noda en bezocht hij componisten als Luciano Berio en Karlheinz Stockhausen. Ook de kamermuziek is een grote liefde van Arno Bornkamp. Hij geeft vele recitals met pianist Ivo Janssen en maakt deel uit van het Aurelia Saxofoonkwartet.

Arno Bornkamps activiteiten (concerten, festivals, masterclasses) brachten hem in vele landen van Europa, de U.S.A., Japan en andere Oosterse landen. Het voorlopige hoogtepunt van zijn carrière vond echter dichter bij huis plaats: In de zomer van 1996 speelde hij met Ivo Janssen t.g.v. het Prinsengracht Concert te Amsterdam voor een publiek van meer dan 15.000 mensen. De vele cd's , die hij sinds 1990 heeft gemaakt op verschillende labels, hebben nationaal en internationaal veel lof geoogst. Arno Bornkamp is werkzaam als docent saxofoon aan het Conservatorium van Amsterdam en de Université Européenne d'Eté pour saxophone in Gap (Frankrijk).

Eén van zijn meest recente projecten brengt ons naar de tijd van Adolphe Sax, die de saxofoon rond 1840 uitvond. Op authentieke, door Adolphe Sax gebouwde, saxofoons en een Erard piano spelen hij en Ivo Janssen vroeg ,19e eeuws saxofoonrepertoire: 'Adolphe Sax Revisited'. Ook toekomstige (cd-) projecten zullen aan de geschiedenis van de saxofoon worden gewijd: in zijn programma Metropolis: Berlin 1925-1933 heeft Bornkamp een selectie gemaakt uit kamermuziek met saxofoon, die rond 1930 in Berlijn is gecomponeerd door componisten als Hindemith, Busch, Schulhoff en Weill.

In november 2005 werd de cd Rapsodie Boston-Paris: Elisa Hall Collection' gelanceerd met muziek voor saxofoon en orkest van Debussy, Schmitt, D'Indy e.a.

Voor meer informatie zie www.arnobornkamp.nl


Ivo Janssen (Venlo, 1963) studeerde piano bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Tussen 1986 en 1990 won hij een aantal prijzen, waaronder de Jacques Vonk Prijs, die hem in staat stelde zijn studie in het buitenland voort te zetten bij onder andere Robert Levin.

Sinds zijn debuut in het Concertgebouw in 1988 treedt Ivo Janssen regelmatig op in Nederland, en ook in Duitsland, Frankrijk, Italië, Australië en de VS. Onder vele anderen speelde hij samen met Heinrich Schiff, Janine Jansen, Han de Vries en Charlotte Margiono.

Voor Globe maakte hij een aantal CD’s met werken van o.a. Brahms, Prokofiev, de Preludes op. 28 van Chopin, en de Ludus Tonalis van Hindemith, die door het Hindemith Institut als verreweg de beste opname van dit werk werd beschouwd.

In 1994 begon hij aan een zeer ambitieus project: het op CD vastleggen van het complete werk voor klavier van J.S. Bach. In februari 1998 verscheen de eerste CD in deze serie op zijn eigen, speciaal hiervoor opgerichte label VOID Classics. Na opnames van o.a. de Goldbergvariaties, Toccata’s, Franse en Engelse Suites, Partita’s en Das Wohltemperierte Klavier, voltooide Ivo Janssen in januari 2007 deze ook internationaal veelgeprezen cyclus met een uitvoering van Die Kunst der Fuge.

Zijn project toccata!, waarin Bachs toccata’s gecombineerd worden met speciaal geschreven toccata’s van hedendaagse componisten zoals Louis Andriessen, Michiel Borstlap, Leo Samama en Christina Viola Oorebeek, leidde zowel in Nederland als in het buitenland recentelijk tot veel positieve reacties.

Sinds enige tijd treedt Ivo Janssen ook veelvuldig op met schrijfster Anna Enquist; door haar voorgelezen gedichten en proza-fragmenten worden gecombineerd met o.a. Chopin, Schumann, Brahms en Debussy. Tussen boven- en onderstem (gedichten afgewisseld met de 24 preludes van Chopin), De erfenis van meneer De Leon (pianomuziek en fragmenten uit Het geheim) en Kom dichterbij zijn inmiddels ook uitgebracht op CD.

Daarnaast verschijnen op het label VOID Classics ook regelmatig opnames met muziek van andere componisten zoals Brahms, Debussy, Prokofiev en Simeon ten Holt.

Zie ook www.voidclassics.com

(Februari 2010)