Concerten
 
Knipscheer-orgel
Musici
 
 

Dutch ArtWorks Ensemble

Het Dutch ArtWorks ensemble is een bruisend, levendig gezelschap, met drie pittige Hollandse dames in de kern. De musici spelen op historische instrumenten en brengen met verve hun geliefde barokmuziek.

Korte mondelinge toelichtingen tijdens de concerten onthullen de geheimen van de expressiviteit van barokmuziek. De composities worden daarmee in een bijzonder perspectief geplaatst, hetgeen een waardevolle toelichting vormt voor de concertervaring.

De musici studeerden aan conservatoria in Den Haag en/of Utrecht en hebben allen een brede en grondige opleiding genoten bij gerenommeerde musici (Jacques Ogg, Donna Agrell, Wouter Verschuren en Alberto Grazzi, Heiko ter Schegget, Frank de Bruine, Antoinette Lohmann, Lucia Swarts en Jaap ter Linden) De leden van Dutch ArtWorks zijn ervaren spelers, zowel op het gebied van kamermuziek als in het orkestspel. Ze speelden nationaal en internationaal onder andere met: Musica Amphion, European Union Baroque Orchestra, Nederlandse Bach Vereniging, Residentie Bachorkest, La Ritirata en het Arcade Ensemble.


Nadat Femke Huizinga haar studie filosofie cum laude afgerond had, kreeg haar liefde voor de barokviool de overhand. Ondertussen heeft ze haar Bachelor of Music met een 9 afgerond (2012). Ze studeerde barokviool en barokaltviool bij Antoinette Lohmann aan het Utrechts Conservatorium.
Al vele jaren volgt ze jaarlijks zomercursussen op het gebied van kamermuziek en de historische uitvoeringspraktijk. Deze bijzondere
lessen met ervaren musici (John Holloway, Anton Steck, Richard Gwilt, Thomas Albert) zijn een belangrijke inspiratiebron.

Femke is een gretig kamermusicus en ze is medeoprichtster van diverse ensembles: strijktrio Gesto Antico, duo La Corella, en het Dutch ArtWorks ensemble. Met diverse van deze ensembles werd ze geselecteerd om te spelen in het Festival Oude Muziek Utrecht (2011/12), Festival de Saintes (2012), de International Young Artist Presentation in Antwerpen (2013)
Als ervaren orkestmusicus heeft ze opgetreden met de European Union Baroque Orchestra (2011), en heeft ze meegedaan met verschillende projecten van het Jeune Orchestre Atlantique (2012/13). Regelmatig speelt ze in professionele barokorkesten als De Nederlandse Bachvereniging, La Sfera Armoniosa, Concerto d’Amsterdam en de Nieuwe Philharmonie Utrecht.

Femke is concertmeester en mede-oprichtster van het Arcade Ensemble, een orkest dat de hedendaagse luisteraar wil beroeren en daarvoor experimenteert met nieuwe manieren om verbinding te maken met het publiek. Het tot leven brengen van de sociale waarde van muziek is voor haar een belangrijke drijfveer.

Hanna Lindeijer (Zwolle, 1986) studeerde blokfluit bij Heiko ter Schegget aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Hier volgde zij ook Masterclasses van o.a. Conrad Steinman en Marion Verbruggen. In juni 2009 heeft Hanna haar bacheloropleiding summa cum laude with honours afgerond. Al tijdens haar studie heeft ze veelvuldig opgetreden met professionele musici in binnen- en buitenland en meegewerkt aan cd-opnames van het Barokorkest ‘Contrasto Armonico’ o.l.v. Marco Vitale en speelde ze bij diverse ensembles, zoals Il Concerto Barocco en The Holland Baroque Society. In december 2009 was Hanna op het Internationaal Kamermuziek Festival en speelde samen met Heiko ter Schegget en Janine Jansen het Brandenburgs Concert 4 van J.S. Bach.

Vanaf september 2009 studeerde Hanna aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Na enkele jaren bij blokfluitist Sebastien Marq gestudeerd te hebben, heeft ze haar opleiding vervolgd met de masterstudie barokhobo bij Frank de Bruine.  In het kader van deze masterstudie heeft ze onderzoek gedaan naar het bouwen van historische rieten en onderstiften in de 17e en 18e eeuw. De resultaten van dit onderzoek zijn als excellent beoordeeld. In juni 2012 heeft Hanna na slechts vier jaar barokhobostudie cum laude haar masterstudie afgerond.

Sinds zij barokhobo speelt, heeft ze in vele orkesten in binnen- en buitenland gewerkt, zoals de Holland Baroque Society, Concerto D’Amsterdam, Stiftsphilharmonie Stuttgart, Hassler Consort en  het Theresia Youth Baroque Orchestra (Italie). In februari 2011 heeft Hanna haar debuut gemaakt in het Concertgebouw in Amsterdam. Naast haar docent Frank de Bruine speelde ze in het barokorkest Musica Amphion onder leiding van Pieter-Jan Belder. Met dit orkest speelt ze elk jaar in december de Weihnachtsoratoria van J.S. Bach o.l.v. Klaas Stok in het oosten van Nederland. Op dit moment loopt het project Bach Contextueel in samenwerking met het Gesualdo Consort o.l.v. Harry van der Kamp. Deze samenwerking resulteert in regelmatig terugkerende cd-opnames en concerten in Nederland en Duitsland.

In de zomer 2011 speelde Hanna blokfluit en barokhobo in de l’Académie Européenne de Musique waarmee op het Festival Aix-en-Provence de Händel-opera Acis and Galatea werd uitgevoerd.

Een nog groter succes was de uitnodiging om te spelen in het Orkest van de 18e Eeuw dat onder leiding stond van Frans Brüggen. Hanna maakte in 2011 met dit orkest twee tours door Nederland, België en Italië , waarbij werken van J.S. Bach werden uitgevoerd. Deze zijn te beluisteren op de cd “Easter Oratoria”.

In de 2e helft van 2012 en 2013 zal Hanna regelmatig optreden met diverse ensembles en gaat ze zich verdiepen in het spelen van de klassiek hobo in 430. Tevens zal Hanna als assisstent van Frank de Bruine barokhobolessen gaan geven aan de HKU en zal ze vervolgonderzoek doen naar historische onderstiften.

Kim Stockx begon in 2005 haar studie blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ze studeerde bij Dorothea Winter en Daniël Brüggen en behaalde in 2009 haar diploma. Tijdens deze vierjarige studie volgde ze masterclasses bij enkele ongevenaarde professionals als Reine-Marie Verhagen, Peter van Heyghen, Sebastian Marq, Christina Pluhar, Wilbert Hazelzet, Frank de Bruine, Charles Toet en Patrick Ayrton.

Kim deed mee aan diverse concoursen; ze behaalde eerste prijzen bij het “Laureaten concours” in Veldhoven in 2004 en het “24 karaats” concours in 2005.
In juni 2012 behaalde Kim cum laude haar tweede bachelordiploma met als hoofdvakken barokfagot, klassiek fagot en dulciaan aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Op dit moment  is zij bezig haar mastertitel te behalen onder begeleiding van haar docenten Donna Agrell, Wouter Verschuren en Alberto Grazzi.

Ze werkte onder andere samen met dirigenten als Lars Ulrik Mortensen, Patrick Ayrton, Peter van Heyghen, Charles Toet, Jos Vermunt, Christina Pluhar, Andrew Parrot en Nicolette Moonen. Ook heeft Kim in binnen- en buitenland (Japan, Spanje, Frankrijk) opgetreden met gezelschappen als het Residentie Bachorkest,  Arcade Ensemble, Sinfoniëtta Geleen, La Ritirata, La Dichosa Fantasia en Red Rose Four.
Na een succesvolle auditie, werd Kim in 2012 uitgekozen als fagottiste van het European Union Baroque Orchestra (2012). Met verschillende programma’s toerde zij door heel Europa.

Roberto Alonso Alvarez - barokcello

Anthony Abouhamad begon zijn klavecimbelstudie bij dr. Neal Peres da Costa aan de Universiteit van Sydney, Conservatory of Music (SCM), alwaar hij in 2009 cum laude afstudeerde. Na het behalen van zijn diploma onderwees hij Harmonie en Analyse, Klavecimbel en Basso Continuo aan dezelfde instelling.

In Sydney werkte Anthony samen met vele orkesten en ensembles zowel als continuo-speler alsmede als solist. Hij werkte met onder andere het Sydney Symphony Orchestra, Australian Chamber Orchestra, Australian Ensemble, Sydney Philharmonia Choirs en het SCM’s Early Music Ensemble.

Anthony is ook betrokken geweest bij het schoolprogramma Musica Viva waarvoor hij verschillende nationale en internationale tournees heeft gemaakt met de groep “Sounds Baroque”. Ook was Anthony betrokken bij het “Marais Project” onder leiding van gambiste Jennifer Erikson. De groep heeft deelgenomen aan tal van festivals in New South Wales.

Sinds 2011 studeert Anthony aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag waar hij zich verder specialiseert in klavecimbel en fortepiano bij docenten Jacques Ogg, Patrick Ayrton en Bart van Oort. Hij treedt regelmatig op met kamermuziek ensembles in Nederland en de rest van Europa.
Het afgelopen jaar toerde Anthony door Nederland, Sydney en Canberra met zijn klavecimbel duo, “De Jordaan”. Het duo was onder meer te bewonderen in de Engelse Kerk te Amsterdam en het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel.

(September 2014)