Het Dutch ArtWorks ensemble is een
bruisend, levendig gezelschap, met drie
pittige Hollandse dames in de kern. De
musici spelen op historische
instrumenten en brengen met verve hun
geliefde barokmuziek.
Korte mondelinge toelichtingen
tijdens de concerten onthullen de
geheimen van de expressiviteit van
barokmuziek. De composities worden
daarmee in een bijzonder perspectief
geplaatst, hetgeen een waardevolle
toelichting vormt voor de
concertervaring.
De musici studeerden aan
conservatoria in Den Haag en/of Utrecht
en hebben allen een brede en grondige
opleiding genoten bij gerenommeerde
musici (Jacques Ogg, Donna Agrell,
Wouter Verschuren en Alberto Grazzi,
Heiko ter Schegget, Frank de Bruine,
Antoinette Lohmann, Lucia Swarts en Jaap
ter Linden) De leden van Dutch ArtWorks
zijn ervaren spelers, zowel op het
gebied van kamermuziek als in het
orkestspel. Ze speelden nationaal en
internationaal onder andere met: Musica
Amphion, European Union Baroque
Orchestra, Nederlandse Bach Vereniging,
Residentie Bachorkest, La Ritirata en
het Arcade Ensemble.
Nadat
Femke Huizinga haar
studie filosofie cum laude afgerond had,
kreeg haar liefde voor de barokviool de
overhand. Ondertussen heeft ze haar
Bachelor of Music met een 9 afgerond
(2012). Ze studeerde barokviool en
barokaltviool bij Antoinette Lohmann aan
het Utrechts Conservatorium.
Al vele
jaren volgt ze jaarlijks zomercursussen
op het gebied van kamermuziek en de
historische uitvoeringspraktijk. Deze
bijzondere
lessen met ervaren musici
(John Holloway, Anton Steck, Richard
Gwilt, Thomas Albert) zijn een
belangrijke inspiratiebron.
Femke
is een gretig kamermusicus en ze is
medeoprichtster van diverse ensembles:
strijktrio Gesto Antico, duo La Corella,
en het Dutch ArtWorks ensemble. Met
diverse van deze ensembles werd ze
geselecteerd om te spelen in het
Festival Oude Muziek Utrecht (2011/12),
Festival de Saintes (2012), de
International Young Artist Presentation
in Antwerpen (2013)
Als ervaren
orkestmusicus heeft ze opgetreden met de
European Union Baroque Orchestra (2011),
en heeft ze meegedaan met verschillende
projecten van het Jeune Orchestre
Atlantique (2012/13). Regelmatig speelt
ze in professionele barokorkesten als De
Nederlandse Bachvereniging, La Sfera
Armoniosa, Concerto d’Amsterdam en de
Nieuwe Philharmonie Utrecht.
Femke is
concertmeester en mede-oprichtster van
het Arcade Ensemble,
een orkest dat de hedendaagse luisteraar
wil beroeren en daarvoor experimenteert
met nieuwe manieren om verbinding te
maken met het publiek. Het tot leven
brengen van de sociale waarde van muziek
is voor haar een belangrijke drijfveer.
Hanna Lindeijer
(Zwolle, 1986) studeerde
blokfluit bij Heiko ter Schegget aan de
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
(HKU). Hier volgde zij ook Masterclasses
van o.a. Conrad Steinman en Marion
Verbruggen. In juni 2009 heeft Hanna
haar bacheloropleiding summa cum laude
with honours afgerond. Al tijdens haar
studie heeft ze veelvuldig opgetreden
met professionele musici in binnen- en
buitenland en meegewerkt aan cd-opnames
van het Barokorkest ‘Contrasto Armonico’
o.l.v. Marco Vitale en speelde ze bij
diverse ensembles, zoals Il Concerto
Barocco en The Holland Baroque Society.
In december 2009 was Hanna op het
Internationaal Kamermuziek Festival en
speelde samen met Heiko ter Schegget en
Janine Jansen het Brandenburgs Concert 4
van J.S. Bach.
Vanaf september 2009 studeerde Hanna
aan het Koninklijk Conservatorium in Den
Haag. Na enkele jaren bij blokfluitist
Sebastien Marq gestudeerd te hebben,
heeft ze haar opleiding vervolgd met de
masterstudie barokhobo bij Frank de
Bruine. In het kader van deze
masterstudie heeft ze onderzoek gedaan
naar het bouwen van historische rieten
en onderstiften in de 17e en 18e eeuw.
De resultaten van dit onderzoek zijn als
excellent beoordeeld. In juni 2012 heeft
Hanna na slechts vier jaar
barokhobostudie cum laude haar
masterstudie afgerond.
Sinds zij barokhobo speelt, heeft ze
in vele orkesten in binnen- en
buitenland gewerkt, zoals de Holland
Baroque Society, Concerto D’Amsterdam,
Stiftsphilharmonie Stuttgart, Hassler
Consort en het Theresia Youth Baroque
Orchestra (Italie). In februari 2011
heeft Hanna haar debuut gemaakt in het
Concertgebouw in Amsterdam. Naast haar
docent Frank de Bruine speelde ze in het
barokorkest
Musica Amphion onder leiding van
Pieter-Jan Belder. Met dit orkest speelt
ze elk jaar in december de
Weihnachtsoratoria van J.S. Bach o.l.v.
Klaas Stok in het oosten van Nederland.
Op dit moment loopt het project Bach
Contextueel in samenwerking met het
Gesualdo Consort o.l.v. Harry van der
Kamp. Deze samenwerking resulteert in
regelmatig terugkerende cd-opnames en
concerten in Nederland en Duitsland.
In de zomer 2011 speelde Hanna
blokfluit en barokhobo in de l’Académie
Européenne de Musique waarmee op het
Festival Aix-en-Provence de Händel-opera
Acis and Galatea werd uitgevoerd.
Een nog groter succes was de
uitnodiging om te spelen in het
Orkest van de 18e Eeuw
dat onder leiding stond van Frans
Brüggen. Hanna maakte in 2011 met dit
orkest twee tours door Nederland, België
en Italië , waarbij werken van J.S. Bach
werden uitgevoerd. Deze zijn te
beluisteren op de cd “Easter Oratoria”.
In de 2e helft van 2012 en 2013 zal
Hanna regelmatig optreden met diverse
ensembles en gaat ze zich verdiepen in
het spelen van de klassiek hobo in 430.
Tevens zal Hanna als assisstent van
Frank de Bruine barokhobolessen gaan
geven aan de HKU en zal ze
vervolgonderzoek doen naar historische
onderstiften.
Kim Stockx
begon in 2005 haar studie
blokfluit aan het Koninklijk
Conservatorium te Den Haag. Ze studeerde
bij Dorothea Winter en Daniël Brüggen en
behaalde in 2009 haar diploma. Tijdens
deze vierjarige studie volgde ze
masterclasses bij enkele ongevenaarde
professionals als Reine-Marie Verhagen,
Peter van Heyghen, Sebastian Marq,
Christina Pluhar, Wilbert Hazelzet,
Frank de Bruine, Charles Toet en Patrick
Ayrton.
Kim deed mee aan diverse concoursen;
ze behaalde eerste prijzen bij het
“Laureaten concours” in Veldhoven in
2004 en het “24 karaats” concours in
2005.
In juni 2012 behaalde Kim cum
laude haar tweede bachelordiploma met
als hoofdvakken barokfagot, klassiek
fagot en dulciaan aan het Koninklijk
Conservatorium te Den Haag. Op dit
moment is zij bezig haar mastertitel te
behalen onder begeleiding van haar
docenten Donna Agrell, Wouter Verschuren
en Alberto Grazzi.
Ze werkte onder andere samen met
dirigenten als Lars Ulrik Mortensen,
Patrick Ayrton, Peter van Heyghen,
Charles Toet, Jos Vermunt, Christina
Pluhar, Andrew Parrot en Nicolette
Moonen. Ook heeft Kim in binnen- en
buitenland (Japan, Spanje, Frankrijk)
opgetreden met gezelschappen als het
Residentie Bachorkest, Arcade
Ensemble, Sinfoniëtta Geleen, La
Ritirata, La Dichosa Fantasia en Red
Rose Four.
Na een succesvolle
auditie, werd Kim in 2012 uitgekozen als
fagottiste van het European Union
Baroque Orchestra (2012). Met
verschillende programma’s toerde zij
door heel Europa.
Roberto
Alonso Alvarez - barokcello
Anthony Abouhamad
begon zijn klavecimbelstudie bij dr.
Neal Peres da Costa aan de
Universiteit van Sydney,
Conservatory of Music (SCM), alwaar
hij in 2009 cum laude afstudeerde.
Na het behalen van zijn diploma
onderwees hij Harmonie en Analyse,
Klavecimbel en Basso Continuo aan
dezelfde instelling.
In Sydney werkte Anthony samen
met vele orkesten en ensembles zowel
als continuo-speler alsmede als
solist. Hij werkte met onder andere
het Sydney Symphony Orchestra,
Australian Chamber Orchestra,
Australian Ensemble, Sydney
Philharmonia Choirs en het SCM’s
Early Music Ensemble.
Anthony is ook betrokken geweest
bij het schoolprogramma Musica Viva
waarvoor hij verschillende nationale
en internationale tournees heeft
gemaakt met de groep “Sounds
Baroque”. Ook was Anthony betrokken
bij het “Marais Project” onder
leiding van gambiste Jennifer
Erikson. De groep heeft deelgenomen
aan tal van festivals in New South
Wales.
Sinds 2011 studeert Anthony aan
het Koninklijk Conservatorium te Den
Haag waar hij zich verder
specialiseert in klavecimbel en
fortepiano bij docenten Jacques Ogg,
Patrick Ayrton en Bart van Oort. Hij
treedt regelmatig op met kamermuziek
ensembles in Nederland en de rest
van Europa.
Het afgelopen jaar
toerde Anthony door Nederland,
Sydney en Canberra met zijn
klavecimbel duo, “De Jordaan”. Het
duo was onder meer te bewonderen in
de Engelse Kerk te Amsterdam en het
Muziekinstrumentenmuseum in Brussel.