|
Jan Douwes
Jan Douwes studeerde zang aan het Rotterdams
Conservatorium en theologie aan de
Universiteit Leiden. Zijn muzikale vorming
begon met pianolessen en koorzang vanaf het
achtste jaar. Vanaf 1991 was hij lid van
verschillende kamerkoren in binnen- en
buitenland. Daarnaast nam hij deel aan een
groot aantal koorprojecten. Hij volgde vanaf
2000 zanglessen bij onder anderen Carolyn
Watkinson, Frans Huijts en David Wilson -
Johnson. In april 2006 studeerde hij af bij
Roberta Alexander. Jan Douwes volgde
masterclasses van onder meer Elisabeth
Söderström, Thomas Quasthoff, Jard van Nes,
Rachel-Ann Morgan, Hans Peter Blochwitz,
Robert Holl, Nico van der Meel, Kelvin Grout
en Meinard Kraak. Hij vertolkte solopartijen
in o.m. J.S. Bach’s Matthäus Passion, Johannes
Passion, ‘Lieder eines fahrenden Gesellen’van
G. Mahler, diverse cantates van Bach en
Mozart, ‘Magnificat’ van C.P.E. Bach, ‘Samson’
en ‘Saul’ van Handel, ‘Petite Messe
Solennelle’ van Rossini, ‘Via Crucis’ van
Liszt, ‘Requiem’ van G. Fauré, Polnì Mše van
B. Martinú, ‘Passio’ van Arvo Pärt en speelde
de rol van Tiger Brown in ‘Die
Dreigroschenoper’ van Kurt Weill. Ook maakte
hij deel uit van het vocale ensemble in
‘Orfeo’ van Monteverdi door Xynix
Operaproducties. Hij was te zien in de opera
‘Curlew River’ van Benjamin Britten door
Muziektheater Hollands Diep. In 2007 was hij
als gastlid verbonden aan OperaStudio
Nederland. In februari 2008 zong hij de
mannelijke titelrol in ‘Apollo e Dafne’ van
Händel, een productie van de Internationale
Händel-Akademie i.s.m. het Badisches
Staatstheater te Karlsruhe (D). In 2010 nam
hij deel aan 'Inflatable Trust Inc.' van Fast
Opera Productions en zong hij Alidoro
in de productie van 'La Cenerentola' (RAP)
door de Nationale Reisopera. Naast het
vervullen van solopartijen in cantates,
oratoria en muziektheater-producties heeft ook
de kamermuziek zijn aandacht; Jan Douwes is
met regelmaat te beluisteren in recitals met
werk van uiteenlopende componisten.
(Juni 2013) |