|
Johannette Zomer
De Nederlandse sopraan
Johannette Zomer werkte eerst enige jaren
als microbiologisch analiste alvorens zij in
1990 haar zangopleiding begon bij Charles van
Tassel aan het Sweelinck Conservatorium te
Amsterdam. In juni 1997 behaalde zij haar
diploma Uitvoerend Musicus. Sindsdien ontving ze
coaching van Diane Forlano (London) en Marlena
Malas (New York).
Het repertoire
van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en
met de 20e eeuw, met als gevolg een zeer
gevarieerde en omvangrijke concertpraktijk. Zij
werkte daarom niet alleen met belangrijke
barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton
Koopman, Frans Brüggen, René Jacobs, Reinhard
Goebel en Paul McCreesh, maar ook met dirigenten
als Kent Nagano, Ivan Fischer, Daniel Harding,
Valery Gergiev, Reinbert de Leeuw en Peter
Eötvös. Verder geeft Johannette regelmatig
recitals met zowel theorbist Fred Jacobs als
forte-piano specialist Arthur Schoonderwoerd.
Johannette
Zomer maakte haar operadebuut bij de Nationale
Reisopera in oktober 1996, toen ze de page
Tebaldo vertolkte in Guiseppe Verdi’s Don Carlo.
Sindsdien stond zij meerdere malen op de
operabühne in rollen als Belinda, Pamina,
Euridice, Dalinda en Ilia maar ook als Mélisande
en Amanda (in Ligeti’s ‘Le Grand Macabre’). In
2008 nam Johannette in een nieuwe
kamermuziekversie van Rossini’s Il Turco in
Italia bij het Nederlands Blazers Ensemble beide
vrouwelijke hoofdrollen voor haar rekening
(Zaida en Fiorilla). In 2009 maakte Johannette
haar debuut bij de Nederlandse Opera in Ercole
Amante van F. Cavalli. Onlangs nam zij twee
rollen voor haar rekening in Rameau’s Platée
o.l.v. René Jacobs, eveneens bij de Nederlandse
Opera.
Regelmatig verleent zij medewerking aan
cd-opnames. Een paar van haar laatste projecten
– alle zeer goed ontvangen in pers en ether; zo
noemde het gezaghebbende muziektijdschrift
Gramophone haar ‘a new voice to watch’.- zijn de
cd met Bach-cantates (begeleid door het Engelse
ensemble Florilegium) waarvoor zij in 2008 een
Edison ontving, de cd L’Esprit Galant, waarop
zij met Fred Jacobs de ontwikkeling van het 17e-eeuwse
Franse lied laat horen en de cd Love & Madness,
waarop zij samen met hoboďst Bart Schneemann
Händel-aria’s ten gehore brengt. In 2013 richtte
zij haar eigen ensemble, het Tulipa Consort op,
waarmee zij reeds optrad op de Göttinger
Festspiele en met Bart Schneemann in Amsterdam.
(November 2016)
|