|
La
Compagnie Baroque
La
Compagnie Baroque is een internationaal georiënteerd ensemble dat onbekende
parels uit de franse vocale en instrumentale barokmuziek op het concertpodium
brengt. Het ensemble speelt dit seizoen een theatraal programma dat bestaat uit
cantates en instrumentale werken van de componiste Elisabeth-Claude Jacquet de
la Guerre (1666-1729) en tijdgenoten. La Compagnie Baroque bestaat uit:
Mariëlle Maaswinkel, sopraan, Barbara Robbers, viool, Luc van der Sluis,
traverso, Karin Preslmayr, viola da gamba, en Noriko Amano, klavecimbel.
De sopraan Mariëlle Maaswinkel begon haar studie aan de Toneel
Academie van Maastricht. Zij vervolgde haar opleiding aan het Brabants
Conservatorium, waar ze in 1995 haar diploma solozang behaalde. Haar docenten
waren Bernard Kruysen, Meta Bourgonjen en Hans Smout. Vervolgens specialiseerde
zij zich in barokzang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar zij
studeerde bij Marius van Altena en Rita Dams. Zij volgde diverse masterclasses
onder andere bij Marc Deller en Jill Feldman, en kreeg lessen van Svetlana
Bourkovskaja aan het conservatorium van Sint Petersburg. Vanaf 1995 is Paula de
Wit haar docent en coach. Op de radio was zij onlangs te horen in een programma
met solowerken van Nederlandse componisten uit de "Gouden Eeuw" onder
leiding van Anthony Zielhorst. Verder verleent Mariëlle verleent regelmatig
haar solistische medewerking aan diverse koren en orkesten.
Noriko Amano, geboren in Tokyo, studeerde piano aan het Toho Musical
College en aansluitend muziekgeschiedenis aan de Universiteit van Keio waar zij
in 1988 afstudeerde. In 1990 kwam Noriko naar Nederland om klavecimbel te
studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan het Sweelinck
Conservatorium in Amsterdam, waar zij in 1996 haar diploma Uitvoerend Musicus
behaalde. Noriko verleende diverse malen haar medewerking aan het Festival Oude
Muziek in Utrecht alsmede aan het festival Vevey in Zwitserland. Zij speelde
solorecitals in Japan. In december 1999 werd Noriko uitgenodigd door het Tsukuba
kamerorkest om een klavecimbelconcert van Bach te spelen, hetwelk op CD is
opgenomen. Zij is mede oprichtster van het ensemble "Les Harmonies Infinies
des Nations", waarmee zij Franse muziek uit de 18e eeuw uitvoert en speelde
mee op de opnamen van een oratorium van Gasparini met het ensemble Corydon.
Barbara Robbers studeerde viool aan de Hochschule Mozarteum te Salzburg
en barokviool aan het Sweelinck Conservatorium bij Lucy van Dael. Verder volgde
zij masterclasses bij Hiro Kurosaki en Enrico Gatti. Momenteel maakt zij deel
uit van Armonico Tributo Austria en het Freiburger Barokorchester en
verschillende ensembles.
Luc van der Sluis studeert sinds 1985 traverso bij Marten Root, Jed
Wentz, Marion Moonen en momenteel bij Wilbert Hazelzet. Hij volgde masterclasses
bij Ricardo Kanji, Peter Holtslag en Sigiswald Kuijken en maakt deel uit van
verschillende ensembles.
Karin Preslmayer, geboren 1974 in Oostenrijk, studeerde blokfluit en
viola da gamba aan het Bruckner conservatorium te Linz bij Carin van Heerden en
Ulrike Kinast. Na het eindexamen met onderscheiding te hebben behaald zette zij
haar studie voort bij Walter van Hauwe (blokfluit) en Mieneke van der Velden
(viola da gamba) aan het Sweelinckconservatorium. Op dit moment studeert zij bij
Wieland Kuijken aan het Koninklijk conservatorium te Den Haag. Zij volgde
masterclasses bij Wieland Kuijken, Gustav Leonhardt, en Rainer Zipperling en
voert zowel oude- als hedendaagse muziek uit tijdens concerten en festivals in
Europa.
(Januari 2002)
|