|
Mattijs
van de Woerd
Mattijs van de Woerd studeerde aan het Rotterdams Conservatorium bij Sylvia Schlüter en Maarten Koningsberger. Hij zette zijn opleiding voort bij Margreet Honig aan het Conservatorium van Amsterdam, alwaar hij in juni 2001 zijn tweede-fasestudie met onderscheiding afsloot. Daarnaast nam Mattijs deel aan masterclasses en workshops van o.a. Barbara Bonney, Sir Thomas Allen, Carolyn Watkinson, Dale Duesing, Graham Clark, Udo Reinemann, Rudolf Jansen, Hartmut Höll, Roger Vignoles en Graham Johnson. In maart 2001 won hij de Vriendenkrans (een prijs van de Vereniging Vrienden van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest) en de Concertgebouwprijs.
Mattijs van de Woerd verleent regelmatig solistische medewerking aan concerten in binnen- en buitenland. Zo was hij te horen in oratoria van Schütz (Matthäus
Passion), Händel (Saul, Dettingen Te Deum, Utrecht Te Deum), J.S. Bach (Matthäus
Passion, Johannes Passion), J. Haydn (Paukenmesse, Die Schöpfung), Brahrns (Ein deutsches
Requiem) en Fauré (Requiem). Daarnaast vertolkte hij rollen in opera's van Mozart (de titelrol in Don Giovanni, Don Alfonso in Cosi fan tutte, beide o.l.v. Kenneth Montgomery), Purcell (Aeneas in Dido and Aeneas), Menotti (Mr. Gobineau in The Medium), Britten (Sid in Albert Herring o.l.v. Paul McCreesh, the Traveller in Curlew River), Weill (der Lehrer in Der Jasager) en Poulenc (le Gendarme in Les Mamelles de Tirésias o.l.v. Ed Spanjaard). Mattijs verzorgde diverse liedrecitals (waaronder uitvoeringen van Schuberts liederencyclus Die schöne MülIerin), en verleende hij zijn medewerking aan cd-opnames en radio-uitzendingen met werk van o.a. Carissimi (Jephte met Cappella Figuralis o.l.v. Jos van Veldhoven), Grieg, Hindemith en Rzewski. Naast zijn solistische activiteiten maakt Mattijs regelmatig deel uit van de ensembles Cappella Amsterdam en Collegium Vocale Gent.
(Februari 2002) |