Wiecher Mandemaker is dirigent van
de Laurenscantorij, het Laurens
Collegium Rotterdam en het Rotterdam
Symphony Chorus. Ook is hij als
hoofdvakdocent koordirectie verbonden
aan Codarts en het Koninklijk
Conservatorium in Den Haag
Mandemaker studeerde koordirectie,
orgel en kerkmuziek aan het Rotterdams
Conservatorium bij Barend Schuurman,
Ben van Oosten en Arie J. Keyzer. Hij
volgde masterclasses bij onder meer
Uwe Gronostay en Eric Ericson. In 2005
nam Mandemaker het artistiek
leiderschap van de Stichting
Laurenscantorij over van Barend
Schuurman. In die hoedanigheid werd
hij de vaste dirigent van de drie
bovengenoemde koren. Bij deze koren
dirigeerde hij talloze producties. Als
koordirigent werkte samen met
dirigenten als Frans Brüggen, Jaap van
Zweden, James Gaffigan, Arie van Beek,
Ton Koopman, Jan Willem de Vriend,
Pablo Heras-Casado, Harry Christophers
en Cristian Măcelaru.
Mandemakers repertoire strekt zich
uit van de renaissance tot heden. De
koormuziek van J.S. Bach neemt een
prominente plek in. Maandelijks
dirigeert hij een Bach-cantate en
ieder jaar voert hij Bach’s
Matthäus-Passion uit in de monumentale
Laurenskerk te Rotterdam.
Recente hoogtepunten waren de
uitvoeringen van Bach’s Mis in b,
Brahms’ Ein Deutsches Requiem met het
Residentie Orkest en de uitvoering van
Die Schöpfung van Haydn met het Orkest
van de Achttiende Eeuw. In februari
2015 leidde Mandemaker de première van
vier Choruses uit John Adams’ Death of
Klinghoffer in een bewerking van Bob
Zimmerman in de Grote Zaal van de
Doelen. In 2014 dirigeerde hij de
opera Boris Godoenov van Moessorgski
en trad hij op in Istanbul met de Mis
voor dubbelkoor van Frank Martin.