Concerten
 
Knipscheer-orgel
 
 
Programma

Middagconcert

Zondag 1 februari 2009  14.00 uur    

Leiderdorps Kamerkoor
o.l.v. Béni Csillag

Nicolet Jansen, Alt/Mezzo
Hein Putter, Tenor

Toegang € 14,- (vrienden  € 12,-) 


PROGRAMMA

De Vespers (opus 37, 1915) van Sergei Rachmaninov (1873-1943)
 

1. Priidite, poklonimsya                         Komt, laten wij aanbidden

2. Blagoslovi, dushe moya                     Loof de Heer, mijn ziel

3. Blazhen muzh                                  Beatus Vir

4. Svete tikhi                                      O stil licht

5. Nyne otpushchaeshi                          Nunc dimittis

6. Bogoroditse devo                              Ave Maria

7. Shestopsalmie                                  Hexapsalm (Gloria)

8. Khvalite imya gospodne                      Laudate nomen Domini

9. Blagosloven esi, gospodi                     Laudate Dominum

10. Voskreseniye khristovo                      De opstanding van Christus
     Videvshe                                         hebben wij gezien

11. Velichit dusha moya Gospoda              Magnificat

12. Slavoslovie velikoe                            Grote Doxologie (Gloria)

13. Tropar: “Dnes spaseniye”                   Hymne: “Dag van Verlossing”

14. Tropar: “Voskres iz groba”                  Hymne: “Opgestaan uit  het graf”

15. Vzbrannoy voevode                           Strijdbare Aanvoerster


Rachmaninov mag dan een ambivalente houding jegens de kerk hebben gehad, hij was bepaald niet onreligieus. De Vespers (opus 37) (‘Vsenoshchnoe bdenie’), is een a cappella compositie op teksten uit de Russisch-orthodoxe kerk. Het wordt beschouwd als de grootste muzikale prestatie van de Russisch-orthodoxe kerk, en Rachmaninov zelf noemt zijn ‘Vespers’ een van zijn meest geliefde composities. Het werk vormt het culminatiepunt van een belangrijke, grote traditie en overtreft in termen van kleur, koorvirtuositeit en haast symfonische koormuziek al het voorafgaande. De componist genoot duidelijk van de wijdingsvolle Slavische basklanken en van het traditionele thematische materiaal zelf, dat hij later nog citeert in de eerste symfonie en de symfonische dansen. Nu eens ingetogen sereen, dan weer groots en juichend is het een imposant werk dat meteen veel succes had en waarvan ook menige opname bestaat. Het werd vanaf maart 1915 met succes uitgevoerd. Ten tijde van de Russische revolutie in 1917 en de opkomst van de Sovjet Unie werden uitvoeringen van religieuze muziek echter verboden.

De Vespers komen wij ook in het westerse officie tegen, met deels andere teksten. Deze werden uitgevoerd op zaterdagavond of aan de vooravond van een feestdag. Sergei Rachmaninov schreef de 15 gezangen voor de nachtwake van Pasen in 1915. Hij had zich al eerder met kerkelijke muziek beziggehouden toen hij in 1910 de Chrisostomos-liturgie toonzette in de stijl van Tsjaikovsky. In de Vespers grijpt hij meer terug op de kerkelijke traditie door het gebruik van oude melodieën en soms een meer reciterende stijl. Rachmaninov putte uit deze traditionele teksten en melodielijnen voor het componeren van zijn acht- tot twaalfstemmige koorwerk. De bijzondere harmonieën en de grote dynamiekverschillen maken de Vespers van Rachmaninov tot een monumentaal werk. Tijdens de uitvoeringen van de Vespers werden geen instrumenten gebruikt omdat de orthodoxe muziek geen instrumenten toelaat: alleen de stem van het menselijke hart roept tot God. Verder wist hij er een groots geheel van te maken door zijn "chorische orkestratie", waarbij de stemgroepen veelvuldig worden opgesplitst. De titel Vespers is enigszins misleidend omdat alleen de eerste zes van de 15 delen de Vespers betreffen. De Vespers bestaan uit drie verschillende cantatestijlen: znamenny (nrs 8-9-12-13-14); een recitatieve ‘Griekse’ stijl (2-15); en een ‘Kievse’ variant (4-5). Deze stijlen leerde Rachmaninov van zijn leraar Smolenky. De eisen die aan het koor gesteld worden zijn erg hoog. De Vespers vragen een zeer grote stemomvang, met extreem diepe baspartijen en hoge sopraanpassages. Vocaaltechnisch wordt er van de zangers ook heel wat verwacht, omdat de partijen vaak gediviseerd zijn en veel lange melodische lijnen in sterk wisselende dynamiek laten zien.